Hajóbemutató
Bénéteau
Flyer 650 WA
Ha egy vitorlásklub motoros hajót keres a Balatonra, akkor annak több célra is meg kell felelnie. Fontos, hogy az edző jól tudjon segíteni a bajba jutott gyerekeknek, el tudja helyezni a bójáit és felszereléseit, legyen hely a cserevitorláknak, és minden időben megbízhatóan szolgáljon. De arra is figyelni kell, hogy ha esetleg vendégek vannak a hajón, akkor ők is kényelmesen utazzanak. A Flyer mindezeknek tökéletesen megfelel. Az idén egy új V6-os Honda motort kapott, amely ma az egyik legizgalmasabb aggregát a piacon.
Ez a hajó a Balatonalmádi Yacht Club tulajdona. A 470-es Európa-bajnokság napján hajóztunk vele. Nagy meleg volt, jól esett vízre szállni. A Bénéteau Flyer családja érdekes átmenet a sport és a munkahajók között, de inkább sporthajó. Kialakítása megfelel egy sportklub céljainak.
|
|
|
A kabin körbejárható, innen kapta a WA (walkaround) kiegészítést a nevében. Hat méter fölött egy motoros már nagy hajónak számít a Balatonon, a sötétkék szín miatt mégsem tűnik annak. A formája leginkább a Jeanneau Cap Camarat családját juttatta eszemben. Valahol rokon is a két hajó. Mindkettő azonos koncepció alapján épült, szinte teljesen megegyezik a kialakításuk. Ami lényeges különbség az a hajóbelső és a cockpit. A Flyer inkább az amerikai kommersz vonalat követi, míg a Jeanneau megmaradt az európai klasszikus stílusnál. Érdekes dolog az elektronikus vezérlésű irányváltó. Nagyobb hajókon megszokott szerkezet, ebben a kategóriában egy kicsit lassú. Kell egy kis idő, amíg megszokja az ember. Előre kell gondolkodni, mert az irányváltó egy-két másodpercig töpreng, amíg sebességet vált. Azt hiszem ez volt az egyetlen dolog, ami zavart. Orral volt kikötve, onnan kényelmes a beszállás.
|
|
|
Amikor megérkeztünk oldalt parkoltunk ilyenkor lépcső is van. Valóban körbejárható a kabin, menet közben is kényelmes a kabintető és az oldalfal mellett állni. Van mibe kapaszkodni, és elfér az ember. Összesen hét fő számára van ülés a hajóban. A napfénytető tökéletes helyre került. Ha ül a vezető a székben, akkor árnyékban van, ha feláll, akkor pedig a feje már a ponyvatető mögé kerül és nem zavarja. A kikötő előtti kőgátra építettek egy dobogót, ahol ki lehet kötni, és csak hajóval érhető el ez a hely. Délután volt már, dél-nyugaton járt a nap. A Videoton és az Építők előtt szaladgáltunk a hajóval. Ezzel - a maximálishoz nagyon közeli - motorral is kiválóan kézben tarthatónak bizonyult. Amikor nagygázzal túlságosan alászedtem a kormányt, akkor egyszerűen eltolta oldalra az orrát, nem dőlt meg jobban. Ez a hajó itt a helyén van. Kényelmesen lehet róla dolgozni. Bőséges benne a hely. Jó edzőmotoros, de ha kell reprezentatív célokra is alkalmas.
|
|
Motor
Az új BF 225-ös, BF200-as és BF 175-ös motorokba a Honda gyár három nagyszabású technikai újítást épített be: a V6 technológiát, a 24 szelepes megoldást és az elektronikus üzemanyag-befecskendezést. A BF 225-ös a legnagyobb hengerűrtartalmú négyütemű külső csónakmotor a világon. Ezt a motort felszerelték a Honda VTEC időzítő rendszerrel, amelyet a Forma 1-es autókhoz is használnak. Ez a szerkezet minden fordulatszámon egyenletes működést biztosít, sőt magas fordulatszámon ugrásszerűen megnöveli a teljesítményt és a nyomatékot. A BF 225-ös, 200-as és 175-ös motorok akár 50%-kal kevesebb fogyaszthatnak, mint a hagyományos kétütemű motorok. Ez a Honda különleges elektronikus porlasztó rendszerének köszönhető, amely optimalizálja a levegő-benzin arányt, így minden egyes cseppből a lehető legnagyobb energia nyerhető ki
Technikai adatok |
Teljes hossz: |
6,11 m |
Test hosz: |
6,03 m |
Legnagyobb szélesség: |
2,48 m |
Merülés: |
0,75 m |
Tömege: |
1400 kg |
Üzemanyagtartály: |
136 l |
Ajánlott motor: |
250 LE |
Kategória: |
C |
Tervező: |
Beneteau Power |
|
|
Ezek a motorok fele annyira zajosak, mint a kétüteműek. Amellett a változtatható levegőbefúvó rendszer szabályozza a robbanótérbe kerülő levegő térfogatát és sebességét, ennek köszönhető a hajó sima futása még gyakori irányváltoztatások esetén is, bármely fordulatszámon.
L. F.
Fotó: Szekeres
|